T52
závodní
vůz
Ing. Vladimír Penížek již několik let pracuje na opakované stavbě závodního vozu T52. Vůz přivezl i na letošní závod Zbraslav – Jíloviště 2003. Design vozu odpovídá dobovému provedení, ale popis úprav motoru se nedochoval. Ing. Penížek díky svým zkušenostem a experimentům motor vozu upravil k výrazně vyššímu výkonu, takže již při běhu na prázdno bez chlazení proudícím vzduchem se motor začíná přehřívat. Je to opravdové žihadlo v historickém kabátě. Je pravděpodobné, že 4 válce o objemu 1600 ccm byly jednak převrtány na větší objem jednak byla zvětšena jejich komprese – pravděpodobně použitím jiných pístů. Pan ing. Penížek své úpravy tají a považuje je za své cenné know how. Motor místo běžných maximálních cca 2- 2,5 tisíc otáček pravděpodobně vytočí až hodně přes 3 tisíce otáček a používá vysokooktanový benzín. Potěšilo mne, že jsem k historické pravdivosti vozu mohl přispět i doplňkem ze své sbírky – totiž originálním dobovým zrcátkem původního tvaru. (10/03)